Het business model canvas (BMC) is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen. Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van jouw business model?

Het Business Model Canvas is ontwikkeld door Alex Osterwalder en Yves Pigneur. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, de klanten, de leveranciers en het verdienmodel.

1. Waardepropositie

  • Jouw toegevoegde waarde staat centraal.
  • Tegen welke problemen loopt de klant aan? En hoe los je dit op?
  • Op welke ontwikkelingen speel je in?

2. Klantrelaties

  • Op welke manier onderhoud je relaties? Persoonlijk of online?
  • Wat kenmerkt samenwerkingen?

3. Klantsegmenten

  • Wie zijn jouw klanten? Wie zijn jouw potentiële klanten?
  • Welke wensen en behoeften hebben zij?

4. Verkoopkanalen

  • Hoe bereik je (potentiële) klanten?
  • Op welke manier kunnen zij jouw product of dienst aanschaffen?

5. Kernactiviteiten

  • Welke activiteiten leveren toegevoegde waarde aan jouw klanten

6. Middelen

  • Welke middelen heb je nodig om te kunnen ondernemen?

7. Partners

  • Ondernemen doe je niet alleen. Wie zijn jouw belangrijkste (strategische) partners?

8. Verdienmodel/inkomstenstromen

  • Waar komt de (toekomstige) omzet vandaan?
  • Zijn er mogelijke nieuwe omzet-bronnen?

9. Kostenstructuur

  • Wat zijn de belangrijkste kosten in jouw businessmodel? Zijn er besparingen mogelijk?

Door jouw business model te visualiseren, krijg je snel inzicht en kan je eventuele uitdagingen oppakken. Ook is het mogelijk om op deze manier jouw business model te innoveren.

Deze website gebruikt cookies

Heb je hier geen bezwaar tegen? Klik dan op op deze link: Ik accepteer cookies.

draglink-outchatmenuspotmaillinkedinvimeoyoutubetwitterwhatsappinstagramfacebookcheckplus